onsdag 31 oktober 2012

Onsdag

Godmorgon!

Har bråttom. Vill att ni tänker på en sak idag.


Sandy. USA. Nyheter.

Det skrämmer mig att nyheten om hur 52 människor dött i Haiti kommer sist i nyhetsinslagen, som en liten parentes. Det är så uppenbart hur vi kategoriserar människor, har lättare för att relatera till de kulturer som känns nära vår egen. Det är naturligt, men något vi bör vara medvetna om och kämpa emot.

Sveriges personliga relation och romantiserade bild av New York gör att fokus läggs där och inte på den plats där över 50 människoliv släckts, tagit slut, förintats. På en plats där oron inte handlar om ifall det kommer att ta NÅGRA VECKOR (!!!!!!!!!!!) att få veta vem som blir president eller att tunnelbanan står still. Där oron handlar om att skördarna förstörts, källan till inkomst spolats bort och så många människor skadats. Vad kan vi göra? Var ska jag skicka pengarna? Vem finns på plats i Haiti? Det är det jag vill veta.

Så sätt igång att rapportera. Så ska jag återgå till min yoghurt och hålla käften.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar