onsdag 2 november 2011

Om att vara en pensionär innan 20

Vaknade i morse av att sambon försynt knackade på dörren och sa att det fanns kaffe. Tog på mig morgonrocken och fårskinnstofflorna. Hon hade dukat upp frukost och tänt ljus. Jag satt på kökssoffan och muttrade. Sen pussade jag henne hejdå och hon trippade iväg till jobbet.

När hon lämnat lägenheten ställde jag mig i köksfönstret med kaffekoppen i högsta hugg och spanade efter henne, hoppades att hon skulle vända sig om och vinka. Det gjorde hon inte. Sedan sa jag "jahaja" högt för mig själv. Tog mina vitaminer. Satte mig i soffan, beundrade vårt barskåp och läste morgontidningarna på internet. Rynkade pannan åt bussarna utanför.

Nu funderar jag på att gå och ställa mig utanför Thornbergska huset och beundra rivningsarbetet. Mata lite duvor kanske. Gubbig som man är.

Nä, ska gå på bibblan och låna böcker om hinduism och auktoritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar